Blog over verhuur aan Toeristen

"Zorgeloos verhuren aan toeristen"

Een aantal ondernemers is dit niet ontgaan en zo zijn er in de loop der jaren verschillende verhuur of beheer bedrijfjes gestart, die de eigenaar ontzorgen in de werkzaamheden die komen kijken bij het korte verhuren aan toeristen. Denk bijvoorbeeld aan het adverteren van de woning of B&B, het inchecken van de gasten, de schoonmaak, etc., etc. Doordat er steeds meer van dit soort bedrijven zijn is er een flinke concurrentie ontstaan en wordt je verward met verschillende percentages en fees in ruil voor dit soort diensten. Maar wat is nou een goede prijs voor het uitbesteden van dit soort services? En wat valt er nou precies onder deze diensten? Het is belangrijk dat dit soort vragen duidelijk zijn voordat je in zee gaat met een van deze bedrijven. Wij van Mirton Vastgoed schrijven deze blog om eigenaren meer te informeren over het inhuren van een “sleutelbedrijf”.

"Normaal Beheer"
Wanneer iemand een tweede of meerdere woningen in bezit heeft en deze worden “normaal” lange termijn verhuurt, dan maakt de eigenaar vaak gebruik van een beheerder, dit is belasting technisch een stuk voordeliger en je hebt als eigenaar er zelf geen zorgen van. Je betaald een vast bedrag per maand of een percentage van de huur voor het oplossen van problemen in de woning, denk aan een kapotte CV-ketel of een lekkage. Huurders of potentiële huurders kunnen dan ook direct contact opnemen met de beheerder en de eigenaar heeft geen verhuur zorgen meer. Deze kost liggen vaak tussen de €50 en €100 per woning. 

De kosten en de diensten die je daarvoor terug krijgt zijn bij het normale beheer duidelijk en iedereen weet wat de afspraken zijn.

Beheer bij toeristenverhuur

Zoals gezegd wordt er bij het beheren van toeristische verhuur in de meeste gevallen een percentage gevraagd.
Maar voor wat? En is het wel een redelijke prijs?

Prijs
Over het algemeen blijkt dat de verschillende bedrijven die wij benaderd hebben voor onze objecten een percentage vragen tussen de 20% en 25%. Echter is het percentage niet overal wat het lijkt. De bedragen die worden ontvangen zijn vaak nog inclusief commissies van websites, toeristenbelasting, btw, etc., etc. Het is dus belangrijk om te weten waarover het percentage gerekend wordt. Om dit beter uit te leggen gebruiken we een simpel rekenvoorbeeld.

Beheerbedrijf A ontvangt €100 van verhuur website X.
Beheerbedrijf A rekent 20% over de €100 en verdient €20, vervolgens worden de website commissie en de toeristenbelasting in mindering gebracht.

Beheerbedrijf B ontvangt €100 van verhuur website X.
Beheerbedrijf B haalt de commissie van website X eraf (zeg 15%) en haalt toeristenbelasting eraf (zeg 7%) en rekent 25% over €78 (€100-€15 -€7) en verdient €19,50 

Op het eerste oog lijkt het dus voordeliger om te kiezen voor verhuur bedrijf A, want ze vragen 5% (!) minder commissie dan bedrijf B maar de eigenaar is voordeliger uit bij beheer bedrijf B, doordat het percentage over een netto bedrag wordt gerekend. Zo zijn er een aantal varianten om het percentage te berekenen en is het als eigenaar belangrijk om hier op te letten en duidelijke afspraken te maken.  

Diensten
Waar betaal je als eigenaar nu eigenlijk voor?
De standaard diensten die worden aangeboden zijn:
-      Het adverteren van de woning
-      Check in/out van gasten
-      Schoonmaak


Er komen uiteraard nog veel meer zaken kijken bij het verhuren van de woning aan toeristen, denk bijvoorbeeld aan:
-      Foto’s en teksten maken
-      Wasserette
-      Contact persoon tijdens het verblijf
-      Problemen oplossen (lampje kapot, sleutel kapot ,geen internet, lekkage, etc.)
-      Screenen van gasten (wie komen er en met hoeveel)
-      Prijzen per nacht bepalen
-      Inrichting


Bij het tweede rijtje aan diensten is het voor de eigenaar belangrijk om te weten of het inbegrepen is bij de commissie van het beheerbedrijf en in hoeverre. Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen een nieuwe lamje kopen en erin draaien of een dakdekker laten komen om een lekkage te verhelpen. En wie gaat de dakdekker bellen? En wie gaat de deur opendoen en plannen dat de gasten er geen last van hebben? En als de het beheer bedrijf dit doet, hoort dit dan bij de diensten waarvoor betaald wordt of is dit extra beheer?

Ook hier is het advies om goede en duidelijke afspraken te maken met het bedrijf waarmee je gaat werken, dit is voor iedereen prettig en als iedereen tevreden is zullen uiteindelijk de gasten dit ook merken en zorgt het voor goede reviews. Dit resulteert uiteindelijk in hogere opbrengsten voor iedereen


Concluderend kunnen wij adviseren dat het goed moet voelen bij het bedrijf dat je overweegt en dat de afspraken betreft de prijzen en diensten duidelijk moeten zijn. Welk percentage wordt gebruikt en welke diensten vallen binnen deze prijs. Bij Mirton Vastgoed hebben wij goede ervaringen met Haarlem Host, wij hebben gekozen voor deze partij doordat wij al een aantal jaar werken met hun zuster ondernemingen in Amsterdam en Leiden en daar hebben wij nooit problemen of klachten gehad. Ook is de communicatie snel en duidelijk, hier hechten wij veel waarde aan.

Wij hopen dat we met deze blog eigenaren meer bewust kunnen maken in het maken van de juiste keuze voor het beheer van hun woning en/of bed & breakfast. Het verhuren aan toeristen is sinds een aantal jaren sterk toegenomen in populairiteit en het is volgens ons goed om te weten wat de regels zijn en samen te werken met mensen die ook goed op de hoogte zijn van regelgeving en die ervaring hebben met hospitality. Zoals gezegd zijn reviews erg belangrijk en een slechte review kan dodelijk zijn voor deze vorm van verhuur.

Succes met uw verhuur, Mirton Vastgoed